ابررایانه قدرتمند انویدیا ویژه خودروهای بدون راننده

16 دي 1394      0 دیدگاه

شرکت NVIDIA که شهرتی جهانی در زمینه تولید سخت‌افزارهای گرافیکی رایانه‌ای دارد در روز جاری نمایشگاه CES 2016 از ابررایانه ویژه‌ای که بر پایه هوش مصنوعی طراحی شده و قرار است در خودروهای بدون راننده به‌کار گرفته شود، رونمایی کرد. 

این دستگاه جمع‌ و جور با سیستم خنک‌کنندگی مایعات که Drive PX2 نام گرفته، در واقع رایانه‌ای با قدرت فراگیری بالا است که توانایی پردازشی معادل با 150 مک‌بوک پرو دارد. در حال حاضر شرکت ولوو اعلام کرده این ابررایانه را در محصولات تولیدی خود مورد آزمایش قرار خواهد داد. 

Jen-Hsun Haung، مدیرعامل انویدیا در مراسم رونمایی در این خصوص گفت:

" خودروهای بدون راننده به سه مولفه اساسی نیاز دارند: نرم‌افزار، ابر رایانه‌ها و یادگیری عمیق. ما این سه عامل را در نظر گرفتیم تا بتوانیم مغز خودروهای بدون راننده آینده را که ماشین‌هایی هوشمند با آگاهی‌های فرا انسانی هستند تولید کنیم."

 

Drive PX2 توانایی پردازش 24 تریلیون فرایند در هر ثانیه را خواهد داشت تا آگاهی و هوشیاری کاملی از آنچه در پیرامون خودرو روی می‌دهد داشته باشد و تحلیل ورودی‌های بدست آمده از 12 دوربین ویدئویی و سنسورهای مافوق صوت، راداری و نوری را نیز امکان‌پذیر سازد.

این سیستم در کنار پلتفرمی به نام DIGITS قرار خواهد گرفت تا به خودروهای بدون راننده امکان ارسال نتایج تحلیل‌ها به شبکه‌های محاسباتی ابری را داده و در نهایت به خودروهای مرتبط، امکان بهره‌گیری از نتایج بدست آمده (در صورت مواجهه با چنین شرایط مشابهی در آینده) را خواهد داد. این فرایند باعث خواهد شد خودروهای بدون راننده بتوانند عکس‌العمل سریعی در مواجهه با موقعیت‌های پیش‌بینی نشده داشته باشند.

 

همان‌طور که از عنوان آن مشخص است، PX2 در واقع نسل دوم سیستم هوش مصنوعی است که سال گذشته توسط انویدیا رونمایی و بنابرگفته این شرکت در حال حاضر توسط 50 شرکت خودروساز، توسعه‌دهندگان و موسسات تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در میان استفاده‌کنندگان از محصول یادشده می‌توان به شرکت‌هایی مانند آئودی، بی‌ام‌دبلیو، مرسدس بنز و فورد اشاره کرد که همگی اقداماتی موثر در زمینه تحقیق روی خودروهای بدون راننده داشته‌اند. 

این در حالی است که ولوو اولین شرکتی خواهد بود که استفاده از PX2 را در 100 نمونه خودروی شاسی بلند XC90 آغاز خواهد کرد.


به اشتراک بگذارید :

منبع: itiran.com

کلمات کلیدی
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com