خرید لینکداین چه ارزشی برای مایکروسافت دارد؟

26 خرداد 1395      0 دیدگاه

شما نیز خبرهای مربوط به تصمیم مایکروسافت برای خرید 26.2 میلیارد دلاری شبکه اجتماعی لینکداین را شنیده و یا خوانده‌اید. شاید اولین پرسشی که پس از شنیدن این خبر به ذهن خطور می‌کند آن است که چرا مایکروسافت باید شبکه اجتماعی لینکداین که حتی در میان سه عنوان مطرح در این حوزه قرار ندارد را خریداری کند؟ به بیان دیگر، آیا چنین خریدی می‌تواند از نظر منطقی و مالی، مجموعه‌ای تجاری با توانایی‌های بالا و البته سوددهی مناسب را ایجاد کند؟

در پاسخ به این سوال ابتدا باید نگاهی به گذشته داشته باشیم. کم‌تر از یک‌سال قبل، ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت نامه‌ای خطاب به 118 هزار نیروی کاری خود در سراسر جهان نوشت تا مواضع و ایده‌های خود در خصوص آینده مایکروسافت را تشریح کند. در نامه یادشده، نادلا از تصمیم مسئولان مایکروسافت برای سرمایه‌گذاری روی اهداف مهمی خبر داد که از جمله آن‌ها می‌توان به ایجاد پلتفرم ابری هوشمند‌تر و محاسبات و پردازش شخصی اطلاعات در سطحی پیشرفته‌تر اشاره کرد.

با این اوصاف، هدف اولیه نادلا ایجاد ساختارهای مناسب برای افزایش بهره‌وری و اجرای هرچه بهتر فرایندهای تجاری است و در این راستا، به‌نظر می‌رسد لینکداین می‌تواند قلب تپنده‌ای برای رساندن مایکروسافت به این هدف باشد. ترکیب مایکروسافت و لینکداین نه‌تنها باعث افزایش بهره‌وری و بهبود فرایندهای تجاری برای مشتریان این شرکت خواهد شد بلکه ردموندی‌ها را نیز در این زمینه به پیش خواهد راند.

 

دسترسی آسان به تصمیم‌گیران اصلی حوزه آی‌تی

احتمالا چارت کامل مسئولیت‌های سازمانی شرکت شما هم در شبکه اجتماعی لینکداین قرار گرفته باشد. حال تصویر کنید که تیم‌های فروش شرکت‌های مختلف،  روزانه چندین و چند بار به لینکداین مراجعه می‌کنند تا شاید نام و یا حتی آدرس ایمیل تصمیم‌گیرندگان اصلی شرکت‌های مختلف به‌ویژه فعالان بخش آی‌تی را بیابند.

در پرتو این خرید، مایکروسافت می‌تواند به پایگاه داده‌ای شامل اطلاعات 433 میلیون کاربر ثبت‌نام شده در این شبکه اجتماعی دسترسی کامل داشته باشد و در این راه به رقابت با شرکت‌هایی مانند Hoovers، InfoUSA و Salesgenie بپردازد که ماموریت آن‌ها، فراهم کردن اطلاعات برای تیم‌های فروش و بازاریابی شرکت‌های مختلف است.

این در حالی است که تیم‌های داخلی و زیرمجموعه خود مایکروسافت نیز دسترسی کاملی به این نام‌ها و تصمیم‌گیرندگان اصلی بازار خواهند داشت و مسئولان مایکروسافت می‌توانند در قبال دسترسی رقبایی مانند اوراکل، SAP، IBM، آمازون و گوگل به این اطلاعات، مبالغی را از آن‌ها دریافت کنند.

 

دسترسی به متخصصان از طریق ورد و پاورپوینت

احتمالا شما نیز سابقه استفاده از نرم‌افزارهای مایکروسافت ورد یا پاورپوینت برای تهیه یا ارائه گزارش و تحقیقات را دارید. معمولا در اینگونه موارد پس از نوشتن گزارش، به موتور جستجوی گوگل مراجعه می‌کنیم تا با یافتن اطلاعات بیشتر، ادعاها و فرضیات خود در گزارش را با دلیل و برهان بیشتر و مستحکم‌تر به اثبات برسانیم. البته احتمال کمی وجود دارد که در این راه از موتور جستجوی بینگ استفاده کنیم و Google Docs نیز گزینه چندان مناسبی در مقابل ورد و پاورپوینت به‌نظر نمی‌رسد.

با این تفاسیر، باید پذیرفت که مایکروسافت می‌تواند به نحوی لینکداین را در مجموعه مایکروسافت آفیس ادغام کند که امکان جستجو و یا حتی برقراری ارتباط مستقیم با متخصصان و پیشتازان هر حوزه و صنعت فراهم شود.

به عنوان مثال، کاربر می‌تواند با انتخاب متن "چرا مایکروسافت لینکداین را خرید؟" با راست کلیک روی آن، گزینه‌هایی را برای جستجوی نام متخصصان و یا حتی ارسال پیام به آن‌ها پیش رو داشته باشد تا با مشاهده پاسخ‌های آن‌ها، تحقیق و یا گزارشی جامع‌تر را آماده سازد.

 

ایجاد پلتفرم قدرتمند مدیریت منابع انسانی

مایکروسافت مجموعه‌ای از ابزارهای شگفت‌انگیز (Dynamics) را برای کسب و کارهای کوچک و متوسط بازار ایجاد کرده است. در این مجموعه، مولفه مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) و همچنین مولفه برنامه‌ریزی منابع شرکتی (ERP) نیز به خوبی ادغام شده است.

متاسفانه در این ترکیب مولفه مدیریت منابع انسانی (HR) نادیده گرفته شده و این در حالی است که لینکداین به ابزارهای ویژه‌ای در زمینه ارائه نرم‌افزارهای آموزشی شرکتی و البته نمونه‌های ویژه مدیریت منابع انسانی تجهیز شده است.

در پنج سال گذشته نیز لینکداین شرکت‌های متمرکز در حوزه منابع انسانی نظیر Careerify، Lynda.com و Connectifier را خریداری کرده تا توانایی‌های خود در این بخش را بازهم افزایش دهد.

این مجموعه و ابزارها، در کنار پلتفرم Dynamics مایکروسافت می‌تواند ردموندنی‌ها را به پلتفرم اول بازار در حوزه مدیریت منابع انسانی تبدیل کند.

 

رقابت با فیس‌بوک و توییتر

مطمئنا لینکداین در میان بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی جهان حرفی برای گفتن ندارد و احتمالا نخواهد داشت اما توانایی‌های مایکروسافت در استفاده از نرم‌افزار همراه لینکداین در دستگاه‌های الکترونیکی همراه تولیدی شرکت خود و یا حتی ادغام نرم‌افزار این شبکه اجتماعی در ایکس‌باکس و ویندوز 10 می‌تواند به این شبکه اجتماعی در افزایش تعداد کاربران در مقایسه با 433 میلیون کاربر فعلی کمک قابل توجهی داشته باشد.

علاوه بر این، در صورتی که مایکروسافت بتواند شرکای تجاری خود نظیر دل/لنوو/اچ‌پی را به نصب برنامه لینکداین روی رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ، تبلت و گوشی‌های هوشمند ترغیب کند، رشد هر چه بیشتر این شبکه اجتماعی را شاهد خواهیم بود.

در نهایت، امکان ادغام لینکداین با هلولنز مایکروسافت (مشابه با آنچه در خصوص ادغام فیس‌بوک و Oculus شاهد بودیم) نیز وجود خواهد داشت.

 

ادغام اسکایپ و لینکداین

بدون شک اسکایپ یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین ابزارهای موجود به‌منظور برپایایی ویدئو کنفرانس در سراسر جهان به حساب می‌آید. این محبوبیت تا جایی است که برقراری ارتباط با دیگران، احتمالا تنها در پرتو یافتن آدرس ایمیل و یا حساب کاربری اسکایپ شخص مقابل امکان‌پذیر خواهد بود.

با ادغام اسکایپ و لینکداین، از نقطه‌نظر تئوری این امکان فراهم خواهد شد تا به‌طور مستقیم و از طریق این شبکه اجتماعی با دیگران ارتباط تصویری برقرار کنید. با این تفاسیر، تیم‌های فروش و یا ارائه خدمات می‌توانند ارتباطی آسان‌تر با مشتریان خود داشته باشند و مدیران منابع انسانی نیز می‌توانند مستقیما با افراد جویای کار در ارتباط قرارگیرند.

 

ترکیب تمامی ابزارها

در صورتی که تمام موارد یادشده را در قالب یک اکوسیستم نرم‌افزاری واحد تصور کنید، مجموعه‌ای عظیم و ارزشمند را مشاهده خواهید کرد که هر شرکتی را در ارتقای سطح دانش، ابزارهای در دسترس، ارتباطات، بهره‌وری، فروش، خدمات بازاریابی، مدیریت منابع انسانی و برنامه‌ریزی تجاری کمک خواهد کرد و این موارد تنها در قالب تخصص مایکروسافت در معماری نرم‌افزاری و البته استفاده از پتانسیل‌های اطلاعاتی بالای شبکه اجتماعی لینکداین محقق خواهد شد.

 


به اشتراک بگذارید :

منبع: آی تی ایران

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com