ویندوز ۳.۱ عامل بروز مشکل در فرودگاه فرانسه

27 آبان 1394      0 دیدگاه
بنابر شواهد و قرائن موجود، مشکل رایانه‌ای که باعث شد فعالیت‌های فرودگاه Orly در پاریس با وقفه روبرو شود از سیستم‌عامل ماقبل تاریخ استفاده شده بر روی رایانه‌های این فرودگاه، نشئت می‌گیرد. در مطلبی که در هفته‌نامه Le Canard Enchaîné انتشار یافته اینچنین عنوان شده که این مشکل نرم‌افزاری، تاثیراتی بر کارایی سیستمی به نام DECOR داشته است. DECOR سیستمی است که توسط کنترلرهای ترافیک هوایی به‌منظور تبادل اطلاعات آب و هوا با خلبان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم در شرایط بد آب و هوایی کارایی زیادی داشته و خلبان‌ها را راهنمایی می‌کند. 
در پاریس تنها سه متخصص وجود دارند که می‌توانند مشکلات مرتبط با سیستم DECOR را که مبتنی بر ویندوز 3.1 است، مرتفع کنند!
اما نکته جالب اینجاست که DECOR، سیستمی که بیشترین استفاده را در فرود و بلندشدن هواپیما دارد برپایه ویندوز 3.1 یعنی سیستم‌عاملی که در سال 1992 به بازار عرضه شده بود، طراحی و اجرا می‌شود. 
وقفه پیش آمده در سیستم Decor باعث توقف کنترل ترافیک هوایی شد تا امکان استفاده از اطلاعات میدان دید باند برای خلبانان وجود نداشته باشد. این اطلاعات می‌تواند فاصله قابل دید باند را برای خلبان مشخص کند. با وجود تراکم مه بر روی باند و همزمان با تلاش مهندسان برای برطرف کردن مشکل، پروازهای این فرودگاه با ترس و واهمه فراوان، به زمین نشستند. ADP شرکتی که مسئولیت عملیات اجرایی در فرودگاه‌های Orly و Charles de Gaulle پاریس (یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان) را برعهده دارد از رایانه‌هایی مجهز به سیستم‌عامل یونیکس و حتی ویندوز ایکس‌پی نیز در پیاده‌سازی این امر بهره می‌گیرد. 
مشکل سیستم‌های یادشده آن است که افراد محدودی می‌توانند استفاده مطلوب از آن‌ها در کنار تعمیرات و نگهداری را برعهده بگیرند. به عنوان مثال در پاریس تنها سه متخصص وجود دارند که می‌توانند مشکلات مرتبط با سیستم DECOR را مرتفع کنند و یکی از آن‌ها سال آینده بازنشست خواهد شد. 
 
چالش‌های موجود در اجرای سیستم DECOR بر پایه ویندوز 3.1 را می‌توان با چالش‌های ناسا در رویارویی با برنامه Voyager که در سال 1997 عرضه شده بود مقایسه کرد. Voyager 1 و Voyager 2 کاوشگرهای روباتیک مورد استفاده ناسا بر پایه واحدهای پرداش مرکزی با فرکانس 250 هرتز هستند که توسط جنرال الکتریک طراحی شده‌اند. این در حالی است که رایانه‌های 40 ساله استفاده شده در این پروژه، از ماشین‌حساب‌های جیبی امروزی ضعیف‌تر بوده و از زبان برنامه‌نویسی قدیمی مانند FORTRAN استفاده می‌کنند. 
مهندسین سیستم‌های هوایی فرانسه با چالش‌های خاص دیگری نیز در فرایند نگهداری روبرو هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم وجود قطعات جایگزین و یدکی برای سیستم‌های قدیمی اشاره کرد. در برخی موارد این قطعات از وب‌سایت‌هایی مانند eBay تهیه و جایگزین می‌شوند. 
بنابرگفته Le Canard Enchaîné، وزیر حمل و نقل فرانسه قول داده تا این تجهیزات تا سال 2017 به‌روزرسانی شوند اما یک مقام آگاه فرودگاه‌های فرانسه اعلام کرده این فرایند ممکن است تا سال 2019 و یا حتی 2021 به طول بینجامد. 
با این وجود، ADP هنوز اظهارنظری در این خصوص منتشر نکرده است. این در حالی است که مشکل یادشده تنها نمونه موجود از موارد مرتبط با استفاده از دستگاه‌ها و رایانه‌های قدیمی در فرودگاه‌ها نیست. در سال 2014 فضای هوایی بر فراز لندن برای مدتی در حدود 36 دقیقه بسته شد و با توجه به بروز مشکل در رایانه‌ای که از نرم‌افزاری با قدمت 50 ساله استفاده می‌کرد، چیزی در حدود 50 پرواز لغو شد. با این اوصاف باید منتظر ماند و دید چه راهکاری برای بهره‌گیری از سیستم‌های به‌روزرسانی شده در جهت افزایش کارایی و امنیت کنترل پروازها پیشنهاد خواهد شد.

به اشتراک بگذارید :

منبع: itiran.com

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com