کسپرسکی: نرم افزار امنیتی ویندوز ضد رقابتی ست!

25 آبان 1395      0 دیدگاه

آنتی ویروس شرکت آداک فن آوری مانیا

 

ابزار امنیتی Defender ویندوز 10 می تواند برای حفاظت اولیه از آنتی ویروس ها مناسب باشد اما اگر شما به عنوان کاربر نرم افزارهای سوم شخص را ترجیح بدهید چه؟ سیستم عامل ویندوز 10 معمولاً در مواقعی که برنامه های دیگر را انتخاب کرده باشید کناره گیری می کند اما تکیه گاه اصلی آنتی ویروس، Eugene Kaspersky معتقد است که مایکروسافت همچنان عادلانه بازی نمی کند. در ادامه خبر با تک شات همراه باشید.
او به تازگی شکایتی را در اتحادیه اروپا و روسیه مطرح کرده و مدعی شده که نحوه رسیدگی ویندوز 10 به ابزارهای آنتی ویروس سوم شخص ضد رقابتی ست. این شکایت اساساً روی مواقعی که مایکروسافت کاربران را به Defender منتقل می کند و میزان فرصتی که به سایر توسعه دهندگان می دهد تاکید کرده است.

کسپرسکی اشاره کرد که ویندوز به صورت اتوماتیک نرم افزاری های آنتی ویروس ناسازگار و غیر قابل پشتیبانی را به هنگام آپگرید به نسخه جدید و بدون در نظر گرفتن تنظیمات غیر فعال می کند. و گاهی اوقات حتی اگر تست اولیه را هم پشت سر گذاشته باشید باز شما را به Defender باز می گرداند. همینطور اگر از ابزارهای آنتی ویروس سوم شخصی که سازگار هستند استفاده کرده باشید نیز یک هشدار مبنی بر اینکه Defender خاموش شده دریافت خواهید کرد و یک دکمه بزرگ قابل توجه برای روشن کردن آن در مقابل چشمتان نمایش داده خواهد شد. این هشدار در صورتی که مایکروسافت به توسعه دهندگان غیر وابسته فرصت بیشتری بدهد اصلا بد نیست. اما ظاهراً ابزارهای سوم شخص پیش از عرضه های جدید زمان مناسبی برای تغییرات در اختیار ندارند (تنها یک هفته) و بنابراین در مرحله تقلا برای سازگار کردن اپلیکیشن های خود باقی می مانده و رها می شوند.

مهم تر از این، نکته دیگری ست که ظاهراً اطلاعیه های منقصی شدن مجوز آنتی ویروس ها تا سه روز پیش از اینکه کاربران هشدار اختصاصی دریافت کنند در بین نوتیفیکیشن های Security Center مدفون می شوند و احتمالاً کاربر تا زمانی که Defender به صورت اتوماتیک وارد عمل شود متوجه نخواهد شد که نرم افزار مورد نظرش غیر فعال است.

Eugene Kaspersky علاوه بر این، کیفیت Defender را به عنوان یک سرویس آنتی ویروس زیر سوال برد و اعلام کرد تست های غیر وابسته کسپرسکی تایید می کنند که وضعیت Defender پایین تر از میانگین بازار امنیت است. او اضافه کرد که Defender به قابلیت هایی مثل VPN داخلی، محافظت از وب کم، حفاظت از بهره برداری، حافظت از بانکداری آنلاین و خرید آنلاین و حفاظت فعال در زمینه تهدیدات بالقوه آینده مجهز نشده است.
اگر این شکایت ها موفقیت آمیز پیش برود، مایکروسافت مجبور خواهد شد که پیش مراحل آپگرید در مورد مشکلات سازگاری نرم افزاری به کاربران ویندوز توضیح دهد و از انجام هر عمل غیر محترمانه ای در مورد محافظت آنتی ویروس خودداری کند. همچنین مایکروسافت باید هر باری که قصد روشن کردن Defender را دارد از کاربران مجوز بگیرد و به توسعه دهندگان خارجی فرصتی ارایه دهد تا مشکلات سازگاری را برطرف کنند.

البته احتمالاً کسپرسکی دوره سخت تری را به نسبت سایر موقعیت های اعتراضی دیگر؛ مثل زمانی که رقیبان مایکروسافت به دلیل انتخاب مرورگر به سمتش حمله ور شده بودند، پشت سر خواهد گذاشت. در یک مورد اینطور به نظر نمی رسد که مایکروسافت قصد دارد به گونه ای عمل کند که مراحل توسعه ویندوز کاملاً مخفی بماند. به گفته Ars Technica ، برنامه ویندوز اینسایدر به هر فردی چشم اندازی از آینده ویندوز می دهد و در صورتی که اپلیکیشن های آنتی ویروس سازگار نباشند صریحاً به کاربر هشدار می دهد. همچنین این روزها داشتن آنتی ویروس چیزی فراتر از یک نیاز ضروری ست. رگولاتوری ها نیز در مورد اقدام به هر حرکتی که احتمالاً باعث شود کاربران به صورت بالقوه بدون حفاظت رها شوند، کاملا مخالف است حتی اگر این حرکت با پیشنهادات کسپرسکی مغایرت داشته باشد.

مایکروسافت اخیراً اعلام کرده دوره همکاری طولانی مدتی را در روسیه با کسپرسکای پشت سر گذاشته و از قوانین روسیه تبعیت می کند. هنوز جوابی به شکایت روسیه و یا نظری در مورد شرایط موجود اتحادیه اروپا ارایه نشده اما متن کامل بیانیه مایکروسافت به شرح زیر است:

مایکروسافت روسیه و کسپرسکای تاریخچه همکاری طولانی مدتی در زمینه های مختلف داشته اند. مایکروسافت در تلاش است در تبعیت کامل از قوانین روسیه فعالیت کند. مایکروسافت هنوز هیچ اخطار رسمی از سوی FAS یا رگولاتوری صنایع دریافت نکرده اما به محض دریافت چنین اطلاعیه ای به دقت آن را بررسی خواهیم کرد.


به اشتراک بگذارید :

منبع: تک شات

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com