نگاهی جامع به ویژگی‌های کلیدی سرورهای g11 HPE

12 مهر 1402      0 دیدگاه

با ورود هر نسل، آپدیت‌های جدیدی که ارائه می‌شوند، سبب برتری نسل جدید نسبت به نسل قدیمی شده که همین امر طالبان خود را برای خرید مشتاق‌تر می‌کند. طی مراسمی که آداک فناوری مانیا برای رونمایی از سرورهای نسل 11 HPE برگزار نمود، مروری بر ویژگی‌های جدید نسل 11 داشتیم. در این مقاله قصد داریم تا به صورت مکتوب تمامی این موارد گفته شده در مراسم را یکجا برای شما جمع آوری کنیم تا با ویژگی‌های کلیدی سرورهای g11 به خوبی آشنا شوید، با ما همراه باشید.

ویژگی‌های کلیدی سرورهای g11 HPE

تازه واردهای خانواده ProLiant در نسل 11

در این نسل، HPE از دو سرور تازه وارد خود یعنی سرورهای DL380a و RL300 رونمایی کرد که در ادامه به طور مختصر به هر کدام از این دو سرور می‌پردازیم:

سرور HPE ProLiant DL380a Gen11

اگر به دنبال سروری از برند HPE هستید که در بخش GPU و گرافیک عملکرد بی نظیری را از خود نشان دهد و یا بتوان به کمک آن از عهده کارهایی نظیر هوش مصنوعی، IVA و VDI به خوبی برآمد، بدون شک انتخاب سرور HPE ProLiant DL380a Gen11 به شما پیشنهاد می‌شود. سرور DL380a با فرم فاکتور 2U و در برداشتن پردازنده‌های نسل چهارم Intel Xeon Scalable و تعداد هسته بیشتر، پشتیبانی تا ۴ عدد GPU دبل واید گزینه عالی برای کارهای گرافیکی شما خواهد بود.

این سرور به حافظه DDR5 و پهنای باند I/O PCIe Gen5 با سرعت بالاتر مجهز می‌باشد. در بخش حافظه این سرور از ۲۴ DIMM با سرعت ۴۸۰۰ مگاهرتز و حداکثر ۳ ترابایت قدرت می‌گیرد که در کنار پردازنده‌هایی با حداکثر ۵۶ هسته در ۳۵۰ وات عملکرد بی‌نظیری را به شما هدیه می‌دهد.

این سرور، سرعت بالای انتقال داده و شبکه خود را مدیون حداکثر 4 اتصال x16 PCIe Gen5 و 2 اسلات OCP است.

همچنین این سیستم شامل نرم افزار مدیریت سرور HPE Integrated Lights-Out 6 (iLO 6) جدید است که به شما امکان پیکربندی، نظارت و به روز رسانی امن سرورهای g11 را از هر جایی فراهم می‌کند.

سرور HPE ProLiant RL300 Gen11

سرور HPE ProLiant RL300 Gen11 یکی از جدیدترین محصولات شرکت HPE بوده که کارایی و راندمان انرژی بالایی را ارائه می‌دهد. این سرور 1U از پردازنده‌های Ampere Altra و Altra Max با حداکثر 128 هسته قدرت گرفته است.

سرور HPE ProLiant RL300 Gen11 یک مدل نسل جدید برای سرویس‌های ابری-تجاری طراحی و روانه بازار شده است. با توجه به رشد چشمگیر پردازش و ذخیره سازی اطلاعات ابری (Cloud)، برند HPE این سرور را در آخرین نسل خود با توانایی 128 هسته پردازش در هر سوکت، با بازدهی بسیار بالا طراحی کرده است. این سرور دارای دو اسلات OCP 3.0 می‌باشد و توان پشتیبانی از حداکثر 10 درایو SFF NVMe را داراست.

همانند سری DL برند HPE، این مدل نیز دارای پردازنده مرکزی و مدیریتی iLO است. ویژگی بهینه شده در این سرور، استفاده از نسل چهارم PCIe برای پشتیبانی از ذخیره سازهای NVMe است.

سرورهای تازه وارد نسل یازدهم

پشتیبانی از نسل چهارم پردازنده‌های مقیاس پذیر Intel Xeon

یکی از مهمترین پیشرفت‌ها در سرورهای نسل یازدهم، به کارگیری پردازنده‌های نسل چهارم Intel Xeon است که بالاتر نیز به استفاده از آن در سرورهای RL300 و DL380a اشاره نمودیم. متناسب با نوع پردازنده خریداری شده، تا حداکثر 60 هسته خواهید داشت که با به کارگیری آن در سرورهای با دو سوکت پردازنده نظیر DL380 GEN 11، می‌توانید به 120 هسته مجهز شوید و در قبال سخت‌ترین و پیچیده‌ترین محاسبات زره پوش باشید.

پشتیبانی از پردازنده‌‌های نسل چهارم AMD EPYC در سرورهای g11

اینتل در نسل یازدهم سرورهای خود از 3 مدل پردازنده استفاده کرده است که یکی از این 3 مورد، به کارگیری پردازنده‌های نسل چهارم AMD EPYC است. همانند پردازنده‌های اینتل، میزان هسته به پردازنده انتخابی شما وابسته است. یعنی با استفاده از پردازنده‌های AMD EPYC می‌توانید تا حداکثر 96 هسته پردازشی و 384 مگابایت کش L3 را داشته باشید که لذت پردازش و دسترسی سریع به اطلاعات را به شما هدیه می‌دهد.

پشتیبانی از پردازنده‌های Ampere Altra و Altra Max

علاوه بر استفاده از پردازنده‌های AMD EPYC و Intel Xeon، برند HPE از به کارگیری پردازنده‌های Ampere Altra و Altra Max نیز غافل نمانده که نمونه آن را می‌توان در سرور RL300 مشاهده نمود. پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله "معجزه معماری ARM در پردازنده سرور RL300 Gen11" بزنید تا با به کارگیری پردازنده‌های Ampere Altra و Altra Max بیشتر آشنا شوید.

پردازنده Ampere Altra و Altra Max در سرورهای g11

پردازنده های قابل پشتیبانی در نسل یازدهم

استفاده از Liquid Cooling

در Liquid Cooling همانطور که از نام آن پیداست، عملیات خنک سازی به کمک یک مایع انجام می‌پذیرد. در واقع یک مایع خنک از طریق بلوک‌هایی که روی پردازنده یا قطعات با ولتاژ بالا نظیر کارت گرافیک قرار گرفتند، به چرخش میافتد و با خارج کردن گرما از دل قطعات، به خنک کردن آن‌ها کمک می‌کند. این مایع پس از عبور از روی بلوک‌ها به Cooling Distribution Unit باز می‌گردد، تا قبل از بازگشت دوباره به دل سرور خنک شود. این فرآیند بارها تکرار می‌شود و از این طریق سرور و پردازنده شما خنک می‌مانند. HPE تصمیم گرفته تا در سرور DL560 Gen11 از خنکسازی مایع به صورت کاملا کارآمد استفاده کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید به مقاله "رونمایی HPE از خنک کننده مایع سرور DL560 Gen11" مراجعه کنید.

 

خنکسازی مایع در سرورهای g11

 

تغییرات در بخش مموری سرورهای g11

در بخش مموری، شاهد تغییراتی هستیم که می‌توان به افزایش ظرفیت ماژول‌های مموری RDIMM تا 256 گیگابایت، ارتقاء نسل DDR4 به DDR5 و پشتیبانی از تکنولوژی High Bandwidth Memory (HBM) اشاره نمود.

سرورهای این نسل در زمینه پشتیبانی از حافظه‌های DDR5 تحول بزرگی به وجود آورده‌اند. سرعت انتقال داده‌های DDR5 در حالت استاندارد به حداکثر 4800 مگاهرتز (MHz) می‌رسد که در مقایسه با DDR4 که با سرعت حداکثر 3200 مگاهرتز عرضه شده بود، بهبود چشمگیری به حساب می‌آید. پهنای باند DDR5 نیز حدود 51.2 گیگابایت در ثانیه است که در مقایسه با حافظه DDR4 با پهنای باند ۲۵.۶ گیگابایت در ثانیه، تقریباً دو برابر بیشتر است.

حافظه DDR5 دارای ویژگی‌های جدیدی مانند توان مصرفی پایین‌تر، امنیت بهتر، سازگاری با فناوری‌‌های جدیدی مثل PCIe 5.0 و USB 4.0 و ارائه ظرفیت‌های ذخیره‌سازی بیشتر در یک ماژول است. حافظه DDR5 کارایی و سرعت سرورهای نسل یازدهم را به میزان چشم‌گیری بهبود می‌دهد.

علاوه بر تمام این‌ها، سرورهای نسل یازدهم می‌توانند از مموری‌هایی با تکنولوژی HBM (High Bandwidth Memory) پشتیبانی کنند که این مموری‌ها با مزایایی چون مصرف انرژی کمتر، پهنای باند بالاتر و اشغال فضای کمتر شما را غافلگیر کنند.

مموری در سرورهای g11

 

استفاده از اس اس دی‌های EDSFF

در بخش درایوها و ذخیره سازی، HPE تصمیم گرفته تا از اس اس دی‌های مخصوص دیتاسنترها با نام EDSFF استفاده کند. از آنجایی که ظهور این اس اس دی‌ها قدمت زیادی نداشته و نوآوری جدیدی در عرصه ذخیره سازی برای دیتاسنترها به شمار می‌رود، به کارگیری آن‌ها در سرورهای HPE خود تحول بزرگی است که باعث شده تا در بین ویژگی‌های کلیدی این نسل مطرح کنیم. اگر با این اس اس دی‌های جدید دنیای دیتاسنترها آشنایی ندارید، مقاله "هر آنچه که باید در مورد اس اس دی EDSFF بدانید!" برای شماست! پیشنهاد می‌کنیم به آن سر بزنید که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.

 

اس اس دی edsff در سرورهای g11

 

ارتقا ابزار مدیریتی iLO به نسخه 6

مطمئنا در کار با سرورهای HPE نام iLO به گوشتان خورده و یا دست کم با آن کار کرده‌اید. این ماژول مدیریتی که مخفف عبارت Integrated Lights-Out است، به شما این امکان را می‌دهد تا سرورهای خود را از راه دور مدیریت کنید، خطاها را بررسی کرده و تغییرات لازم را در پیکربندی سرور اعمال کنید.

در سرورهای g11، برند HPE آپدیتی برای این ماژول در نظر گرفته که افزونه‌هایی نظیر SPDM و PLDM از جمله موارد اضافه شده به نسخه ششم iLO هستند. کاربرد این افزونه‌های جدید به شرح زیر می‌باشند:

  • PLDM (Platform Level Data Model): به کمک افزونه PLDM، سرعت به روز رسانی نرم افزارهای رابط افزایش یافته و می‌توانید فریمور دستگاه‌های پایین رده را هم به راحتی به کمک HPE iLO به روز رسانی کنید.
  • SPDM (Security Protocol & Data Module): به کمک SPDM یک لایه جدید امنیتی اضافه شده است که در این فرآیند با استفاده از عناصر مختلف و متد‌های رمزنگاری اثبات‌ شده از روند احراز هویت محافظت می‌شود.

 

افزونه های ilo 6 در سرورهای g11

به کارگیری کنترلرهای پیشرفته

در سرورهای g11 نکته‌ مطرح توانایی پشتیبانی از طیف وسیعی از کنترلرهاست که در ادامه آن‌ها را لیست خواهیم کرد. کنترلر رید نرم‌افزاری Intel VROC SATA for HPE ProLiant Gen11 نیز در این نسل مورد بحث قرار دارد.

نسل یازده HPE همانند نسل قبل از کنترلر ذخیره‌سازی VROC اینتل پشتیبانی می‌کنند که یک قابلیت سازمانی بوده و رید ترکیبی نرم‌افزاری را به‌ منظور افزایش عملکرد حافظه‌های حالت جامد و ارتباط کارآمدتر با کنترلرهای ذخیره‌سازی مثل Tri-mode (NVMe/SAS/SATA) Smart Array و رید سخت‌افزاری مورد استفاده قرار می‌دهند.

به بیان دقیق‌تر، Intel VROC در سرورهای نسل یازدهم HPE با ارائه راه‌حل رید نرم‌افزاری ترکیبی اجازه می‌دهد تا حافظه‌های SSD از نوع NVMe بتوانند به‌شکل مستقیم با پردازنده مرکزی در ارتباط باشند. Intel VROC راه‌حل نرم‌افزار محوری است که پردازنده‌های مرکزی اینتل برای دسترسی سریع‌تر به حافظه‌های حالت جامد یا HBA از آن استفاده می‌کنند.

  • HPE MR416i-p Gen11
  • HPE MR416i-o Gen11
  • HPE MR216i-p Gen11
  • HPE MR216i-o Gen11
  • HPE MR408i-o Gen11
  • HPE SR932i-p Gen11

 

کنترلرهای سرورهای g11

اسلات OCP در سرورهای g11

نکته دیگری که در بین ویژگی‌های کلیدی سرورهای نسل 11 جا خوش کرده، اسلات OCP است. این اسلات در سرورهای g11 با تغییراتی مواجه شده که عبارتند از:

  • ارتقاء به ورژن 3
  • قابلیت تخصیص به پردازنده‌های هدف
  • افزایش تعداد اسلات‌ها به 2 عدد
  • قابلیت پشتیبانی از کارت‌‌های مدیریت و انتقال دیتا

 

اسلات ocp در سرورهای g11

پشتیبانی از PCIe Gen5

عبور از PCIe Gen4 و رسیدن به نسل پنجم اسلات‌های PCIe، یکی دیگر از تغییراتی است که با داشتن سرورهای نسل یازدهم شاهد آن خواهید بود. این اسلات‌ها از پهنای باند بیشتری برای تبادل اطلاعات نسبت به نسل قبل برخوردار هستند. با این جابه جایی از نسل چهارم به پنجم، سرعت انتقال اطلاعات 2 برابر شده است. به گونه‌ای که در PCIe Gen4 سرعت انتقال حدود 16 گیگابیت بر ثانیه بود و در PCIe Gen5 این مقدار به 32 گیگابیت بر ثانیه افزایش پیدا کرده است.

اسلات ocp در سرورهای g11

 

اتصالات شبکه در سرورهای g11

در حوزه پورت‌های شبکه نیز سرورهای نسل یازدهم خوش درخشیده‌اند و در حالت پیش‌فرض چهار پورت یک گیگابیتی اترنت را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، همچنین، قابلیت نصب کارت‌های شبکه با پشتیبانی از فناوری InfiniBand را نیز دارند. سرورهای g11 می‌توانند از کارت‌های شبکه تا نرخ انتقال 200 گیگابیت پشتیبانی کنند.

کارت شبکه در سرورهای g11

 

منبع تغذیه

آخرین ویژگی کلیدی سرورهای نسل 11 که به آن می‌پردازیم، بخش پاور است. سرورهای g11 از نرخ بهره وری بهینه تری در بخش پاور به نسبت سرورهای نسل قبلی برخوردارند. برای مثال، در پاورهای Titanium 1000W و Titanium 1800W-2200W Flex Slot تا 96% و در پاورهای Platinum 1600W و Platinum 800W تا 94 درصد بهینگی را تجربه خواهید کرد.

علاوه بر این، رده‌های جدیدی در پاورهای نسل تیتانیوم با قدرت 1000 و 1800 وات برای استفاده در این نسل به چشم می‌خورد که تمامی این تغییرات در کنار هم برق رسانی ایده‌آلی را به سرور شما هدیه می‌دهند.

منبع تغذیه در سرورهای g11

 

سخن آخر

در این مقاله به ویژگی‌های کلیدی اضافه شده به نسل جدید HPE اشاره نمودیم که واقعا تک تک این تغییرات در کنار هم می‌توانند بهینگی و عملکرد بالاتری را نسبت به نسل‌های قبلی ارائه دهند که خود می‌توانند هر عاشق دنیای دیتاسنتر و سرورها را برای خرید وسوسه کند.

ما در آداک فناوری مانیا همواره در تلاش هستیم تا از اولین‌ پیشروها در ارائه و فروش سرورهای تازه وارد و جدید باشیم. از این رو، سرورهای g11 را با بهترین قیمت و گارانتی برتر مانیا سرویس برای شما موجود کرده‌ایم. کافیست برای داشتن بهترین سرورهای HPE علی الخصوص سرورهای نسل 11 با ما در ارتباط باشید.


به اشتراک بگذارید :

با ورود هر نسل، آپدیت‌های جدیدی که ارائه می‌شوند، سبب برتری نسل جدید نسبت به نسل قدیمی شده که همین امر طالبان خود را برای خرید مشتاق‌تر می‌کند. طی مراسمی که آداک فناوری مانیا برای رونمایی از سرورهای نسل 11 HPE برگزار نمود، مروری بر ویژگی‌های جدید نسل 11 داشتیم. در این مقاله قصد داریم تا به صورت مکتوب تمامی این موارد گفته شده در مراسم را یکجا برای شما جمع آوری کنیم تا با ویژگی‌های کلیدی سرورهای g11 به خوبی آشنا شوید، با ما همراه باشید.

 

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com