گشت و گذاری در دل سخت افزار سرور RL300 Gen11

3 مهر 1402      0 دیدگاه

در مقاله قبلی در خصوص معجزه معماری Arm در پردازنده سرور RL300 Gen11 صحبت کردیم. همچنین دور تا دور این سرور گشتی زدیم و با قطعات و نمای بیرونی آن آشنا شدیم. در این مقاله قصد داریم تا به دل سرور سفر کنیم و با سخت افزارهای داخلی آن روبه رو شویم، با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: معجزه معماری ARM در پردازنده سرور RL300 Gen11

آشنایی با سخت افزارهای داخلی سرور RL300 Gen11

پردازنده

اول از همه قصد داریم تا سری به مغز پردازش سرور بزنیم. همانطور که در تصویر زیر قابل مشاهده است، سرور RL300 Gen11 یک سرور با تک سوکت است که تنها یک پردازنده را در دل خود جای داده است.

پردازنده‌های پشتیبانی شده توسط این سرور در خانواده پردازنده‌های Ampere Altra قرار می‌گیرند. (مشابه ساختار ابری Oracle ،Microsoft و Google) و همچنین مدل Ampere Altra Max با تعداد هسته بیشتر حدود 128 هسته.

پردازنده سرور RL300 GEN11

رم و مموری

از بحث پردازنده و هسته‌های آن که گذر کنیم، به بخش رم و مموری می‌رسیم. سرور RL300 Gen11 دارای 8 کانال رم DDR4 با فرکانس 3200MHz است و پردازنده Ampere از رم‌های ECC و RDIMMs پشتیبانی می‌کند. همچنین، این سرور و پردازنده، می‌توانند از پیکربندی DIMMs به ازای هر کانال (2DPC) پشتیبانی کنند.

مموری سرور RL300 GEN11

فن و خنکسازی سرور RL300 Gen11

این سرور HPE دارای 7 ماژول فن دوگانه است. چیزی که سرورهای HPE را از سایر فروشندگان متمایز می‌کند، این است که جریان هوای ایجاد شده توسط فن‌ها تنها به پردازنده محدود نمی‌شود و کل سرور را به خوبی تحت پوشش قرار داده و خنک می‌کند.

خنکسازی سرور RL300 GEN11

در تصویر زیر، یکی از ماژول‌های فن قابل مشاهده است. چیزی که طراحی تیم HPE را خاص می‌کند، استفاده از فن‌های با قابلیت hot swap خود کمپانی است. بیشتر سرورهای 1U قدیمی نظیر DL120 از ماژول‌های فن سیمی استفاده می‌کنند. طراحی فن‌های سرورهای HPE به گونه‌ای چالش برانگیز است که کمتر می‌توان آن را در سرورهای دیگر مشاهده کرد.

فن سرور RL300 GEN11

نکته دیگر در خصوص خنکسازی سرورهای HPE استفاده از heat pipeهای مسی است که در ادامه هیت سینک، مقابل رم‌های سرور قرار گرفته‌اند. بیشتر سیستم‌های مجهز به پردازنده Ampere Altra موجود در بازار، خنکسازی ساده‌تری دارند.

همین نکته، می‌تواند وجه تمایزی برای HPE باشد که به خنک کردن دل داغ پردازنده‌های Ampere Altra توجه بیشتری کرده و خنکسازی حرفه‌ای‌تری را برایشان در نظر گرفته است.

Heat pipe در سرور rl300 gen11

اتصالات و جزئیات دیگر

از آنجایی که سرور RL300 Gen11 تک پردازنده‌ای است، فضای به اندازه کافی در دو طرف پردازنده و مموری برای نصب اتصالات وجود دارد. در تصویر زیر اتصالاتی چون کانکتور (MCIO (Mini Cool Edge IO و پاور به چشم می‌خورد.

اتصالات سرور rl300 gen11

همچنین می‌توانید در این سرور به صورت آنبرد اس اس دی M.2 نصب کنید.

اس اس دی m2 در سرور rl300 gen11

بالاتر دیدیم که در فضای خالی بین پردازنده و مموری اتصالات MCIO وجود داشتند، در فضای پشتی CPU برای اتصالات PCIe، کانکتورهای MCIO اضافه‌تر نیز تعبیه شده‌اند که بسته به نیاز می‌توانید از آن استفاده کنید.

 اتصالات MCIO در سرور rl300 gen11

در بخش پشتی مادربرد، پشت جایی که رایزرهای PCIe قرار گرفته‌اند، 2 عدد اسلات OCP 3.0 به چشم می‌خورند. در شکل زیر، فضاهای طوسی رنگی که وجود دارند به اسلات‌های OCP 3.0 تعلق دارند.

اسلات OCP 3.0 در سرور rl300 gen11

در آخر باید گفت، با وجود تمام تفاسیر گفته شده، سرور RL300 Gen11 چندان سرور متراکمی به حساب نمی‌آید؛ چرا که با توجه به تک سوکت بودن آن و وجود 16 اسلات DIMM، فضای خالی زیادی داخل شاسی و مادربرد آن به چشم می‌خورد.

سخن آخر

در این مقاله با هم دیدیم که چرا سرور RL300 Gen11 جدای استفاده از پردازنده با معماری بی‌نظیر Arm، از نظر سخت افزاری نیز یک سرور تمام عیار متناسب با نیاز شما خواهد بود. در مقاله بعدی قصد داریم تا به پاور و برق رسانی این سرور بپردازیم.

آداک فناوری مانیا با دارا بودن چندین سابقه درخشان و پرچم داری در عرصه فروش سرور و تجهیزات شبکه، در کنار شما خواهد بود تا بهترین انتخاب را داشته باشید. اگر به دنبال سرور با بهترین قیمت در بازار هستید، از صفحه سرورهای مانیا غافل نشوید.

ادامه دارد...


به اشتراک بگذارید :

در مقاله قبلی در خصوص معجزه معماری Arm در پردازنده سرور RL300 Gen11 صحبت کردیم. همچنین دور تا دور این سرور گشتی زدیم و با قطعات و نمای بیرونی آن آشنا شدیم. در این مقاله قصد داریم تا به دل سرور سفر کنیم و با سخت افزارهای داخلی آن روبه رو شویم، با ما همراه باشید.

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com